• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 10 آبان 1399
کد مطلب : 114387
+
-

خبرهای کوتاه/  تهدید گردشگردی لجام‌گسیخته برای حیات‌وحش

ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران خواستار جلوگیری از گردشگری بی‌ضابطه و لجام‌گسیخته برای در امان ماندن معدود گونه‌های جانوری باقیمانده در کشور شد. به گزارش مهر، ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران (سمدا) در بیانیه‌ای نسبت به انتشار فیلمی از تعقیب یک فرد «کل» در کویر مرکزی از سوی آفرودسواران که منجر به مرگ این حیوان شد، واکنش نشان داد و اعلام کرد: انتشار این فیلم از تعقیب و گریز آفرودسواران و یک فرد «کل» در کویر مرکزی ایران، خنده مستانه آنها و فرار حیوان بی‌گناه، قلب بسیاری از دوستداران حیات‌وحش کشور را به‌درد آورد. ستاد مردمی دفاع از حقوق حیوانات ایران به تمامی متولیان امر هشدار می‌دهد: جامعه‌ای که رحم و شفقت از آن رخت بربسته باشد و نابرابری و تعدی به حقوق سایر موجودات، اعم از گیاهان و جانوران را در بی‌تفاوتی نظاره کند، جامعه‌ای بیمار و بی‌هنجار است و دیر یا زود به قهقرا خواهد رفت. این ستاد همچنان خواستار حراست واقعی از تمامی عرصه‌ها و منابع طبیعی کشور، جلوگیری از گردشگری بی‌ضابطه و لجام‌گسیخته و همچنین، در امان ماندن معدود گونه‌های جانوری باقیمانده در این سرزمین است. ادامه این وضعیت به سود هیچ‌کس نیست و دور نیست آن زمانی‌که ‌تر و خشک به پای هم خواهند سوخت.

   انتقاد از نحوه عملکرد دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا
نحوه عملکرد دستگاه‌ها طی دوره‌های اخیر آلودگی هوا انتقادها را برانگیخته است. در تازه‌ترین واکنش، یوسف رشیدی، استاد دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: عملا اقدامی در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است و تا زمانی‌که اقدام قاطع و اثربخشی در این زمینه انجام نشود، نمی‌توان انتظار بهبود کیفیت هوا را داشت. آنگونه که رشیدی به ایسنا گفته‌است، اکنون نیز در شرایط شیوع ویروس کرونا طبیعی است که مردم ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند بنابراین مشخص است که آلودگی هوا نه‌تنها کاهش نمی‌یابد بلکه افزایش نیز پیدا خواهد کرد. تردد خودروهای فرسوده از عوامل مهم در انتشار آلاینده‌ها و افزایش آلودگی هوا است اما با قطع شدن واردات خودرو عملا اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده رو به توقف رفت و دولت هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداد. خودروسازان داخلی نیز به اجرا شدن این طرح تن در نمی‌دهند.
   ۲۷سایت رسمی دفن پسماند مازندران غیراستاندارد است
هم‌اکنون ۲۷سایت رسمی و چند سایت غیررسمی دفن زباله استان مازندران از هیچ استانداردی برخوردار نیست. به‌گزارش ایلنا، حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط‌زیست مازندران گفت: شاید علت اصلی عدم‌مدیریت صحیح در وضعیت پسماند استان، نبود یک اراده منسجم در مدیریت شهری استان برای حل مشکل پسماند در دهه‌های اخیر بوده است، اما از سال92 اقداماتی شروع شده و زباله‌سوز در نوشهر با ظرفیت 200تن در روز و همچنین در ساری با ظرفیت 450تن در روز فعالیت می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید